top of page
  • Foto van schrijverDestiny

H is voor Hellberg, Åsa (lezen van A tot Z)

Vandaag ben ik heel blij jullie te mogen introduceren aan de H uit mijn A tot Z reading challenge. Ik was één van de eerste personen die Welkom bij hotel Flanagans van Åsa Hellberg mocht lezen. Ik kreeg het boek van Uitgeverij Xander in samenwerking met Hebban en het enige wat ik ervoor moest doen was reclame maken voor het boek op sociale media en een paar updates over mijn leesproces plaatsen.



Åsa Hellberg is een Zweedse schrijfster. Haar debuut Vriendinnen voor altijd verscheen in 2014 in het Nederlands. Ze is een pro in het schrijven van feelgoodromans, waarvan Welkom bij hotel Flanagans een prachtig voorbeeld is.


Welkom bij hotel Flanagans is het eerste deel in een serie waarin we verschillende eigenaars van het hotel in verschillende tijdperken volgen. In dit boek volgen we aan het begin van 1960 de Zweedse Linda, een 31-jarige vrouw die Flanagans van haar vader erfde toen die 10 jaar daarvoor, in 1949, stierf. We ontdekken hoe Linda het hotel weer tot één van de beste van Londen heeft gemaakt, alsook hoe ze 10 jaar eerder plots eigenaresse van het hotel werd en haar rustige plattelandsleven in Fjällbacka moest achterlaten voor het drukke Londen. Met behulp van haar vriendin Lady Mary en haar grootmoeder werd Linda omgetoverd tot een echte moderne Londense vrouw. Al die jaren werd ze echter tegengewerkt door haar neven, Laurence en Sebastian, en haar tante Laura, die erop uit zijn het hotel van Linda af te nemen en zelfs zover willen gaan het te ruïneren als dat de enige manier is. Verder volgen we ook nog 2 werkneemsters van het hotel, Emma en Elinor, die beiden hard werken om het te kunnen maken in de harde wereld waarin mannen heersen.


Het boek gaat om met een aantal harde werkelijkheden en problemen, voornamelijk racisme en seksisme, in de jaren '50 en '60. Elinor is een vrouw met een donkere huidskleur en moet hierdoor extra hard knokken om haar plaats te vinden in de wereld en vooral het hotel. Gelukkig is Linda niet iemand die zich laat verblinden door huidskleur en doet zij er alles aan om Elinor, een harde werker, carrière te laten maken. Emma is een 18-jarige vrouw die vluchtte van haar religieuze familie en zich niet wil laten vastzetten door de liefde, ook al is dat in Londen niet gemakkelijk.


Persoonlijk heb ik enorm van Welkom bij hotel Flanagans genoten.

Mijn favoriete personage was zonder enige twijfel Linda's grootmoeder. Ze is streng, maar kordaat, moedigt Linda aan de beste versie van zichzelf te zijn en is kort gezegd gewoon een no-bullshit woman. Bovendien laat ze haar eigen mening en gedachten niet in de weg staan van haar steun voor Linda.

Eén van de beste scènes van het boek was volgens mij het moment waarop Linda de volgende zin tegen haar neef zegt: "'Ik mag toch wel proberen te bewijzen waar ik voor sta', zei ze. 'Mij diskwalificeren op basis van mijn geslacht is belachelijk en niet meer van deze tijd, dat weet je ook. Ga zitten, Sebastian.'"

Ook de vriendschappen vond ik in dit boek heel mooi om te lezen. Zowel de vriendschap tussen Lady Mary en Linda als die tussen Emma en Elinor waren prachtig geschreven. In beide vriendschappen hadden de vrouwen elkaar nodig en konden ze elkaars steun gebruiken.


De schrijfstijl was perfect voor een feelgood. In het begin ging het een beetje traag, maar al snel kwam er wat meer tempo in. Het voelde heel relaxed aan, maar tegelijk werd er veel info gegeven en ging het verhaal wel goed vooruit.


Ter conclusie: het was een geweldig voorbeeld van een feelgood die zowel ontspannen en relaxerend is alsook een plot en zelfs wat spanning heeft. Ik zou het zeker aanraden voor mensen die fan zijn van feelgoods en ik ben zonder enige twijfel van plan om de volgende delen van de serie ook te lezen!



Ben je ook geïnteresseerd in het boek? Via deze link kan je het zelf kopen en krijg ik daarbij een klein procentje voor de doorverwijzing. Dit kost jou niets extra, dus bedankt als je mij op deze manier steunt :)



5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page